Pages

onsdag 27. oktober 2010

Et skuffende budsjett for barna

I dag la rådmannen i Trondheim frem sitt forslag til budsjett og økonomiplan 2011-2014. Det markerte også startskuddet for partienes behandling av budsjettet, før det endelig vedtas 9. desember.

Selv om jeg ikke har lest hele budsjettforslaget til rådmannen ennå, men har jeg allerede merket meg noen områder som vi i KrF vil gjøre noe med.

Kutt i lærerstillinger
Rådmannen foreslår å fjerne 13,5 årsverk neste år, altså omtrent det samme som ble kuttet i år. Jeg vil styrke Trondheimsskolen, slik at vi får en mer praktisk hverdag på ungdomsskolen, sørger for at flere kan lese og skrive skikkelig, og gir et fullverdig skoletilbud til de som har behov for ekstra hjelp og tilrettelegging.

Kutt for de aller minste
Selv om barnetallet øker kraftig i Trondheim, så vil ikke rådmannen øke bemanningen i barnehagene. Fremdeles skal barnehagene drives med for få ansatte. I tillegg skal barnehagene bli stadig større, noe vi ikke vet konsekvensene av. Dette er et enormt sosialt eksperiment, spesielt med tanke på de aller yngste barna.



Flyktninger
Trondheim har blitt bedt om å ta imot 30 enslige mindreårige asylsøkere. Når vi vet hva disse barna har gjennomgått, mener jeg det er utrolig egoistisk å si nei. Rådmannen synes vi ikke kan ta imot mer enn 15 barn på flukt neste år.

Jeg mener vi både kan og bør ta imot alle 30, og gjerne enda flere. Når vi har det så godt som vi har det, skulle det bare mangle om vi ikke gjorde en ekstra innsats for disse barna.

Vi kan ikke få til alt, men politikk handler om å prioritere det som er viktigst. KrF prioriterer barna og deres behov. En by som er bra for barna er en by som er bra for alle.


Hva synes du er viktigst?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar