Pages

torsdag 21. oktober 2010

Piggdekk til besvær

For nøyaktig en måned siden vedtok bystyret i Trondheim å fjerne piggdekkavgiften. Målet om 80% piggfriandel er nådd, og ifølge avtalen både med Vegdirektoratet og byens innbyggere skal avgiften derfor fjernes. Likevel har direktoratet brukt en hel måned på å finne ut at også de vil holde seg til avtalen som er inngått.



Det er mange gode argumenter for å beholde piggdekkavgift i de største byene, ikke minst for å få til bedre luftkvalitet i byen vår. Men vi må ikke havne i den fella at vi ser på en slik avgift som det eneste virkemiddelet. Selv om vi skulle oppnådd en piggfriandel på 90%, slik Bergen og Oslo har krav om, vil luftkvaliteten i byen vår bli dårligere og dårligere hvis vi ikke samtidig greier å få flere til å velge kollektivtransport isteden for bil.

Miljøpakken ligger det inne mange tiltak for å få flere til å velge kollektivt, blant annet gjør vi bussen både billigere og raskere, og gjennom mer målrettet ruteplanlegging skal bussen bli et reelt alternativ for enda flere. Når vi samtidig legger begrensninger på biltrafikken gjennom de mest utsatte områdene ift luftkvalitet er dette tiltak som kommer til å gi effekt.

KrF vil legge til rette for at det skal bli bedre å oppholde seg i midtbyen. Da må de som er på gjennomreise finne andre veier å kjøre på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar